onsdag 12 december 2012

Skön tjej?

Dagens fundering: vad är det för fel på mig?
Jag lider uppenbarligen av extrem rastlöshet.

Läste i Kupé för någon månad sedan, något i stil med att vi är så himla fixerade vid det här att "lyckas", att livet ska bli "perfekt" och att vi ska göra allting NU. Dvs allt ska ske i detta livet och allt ska vara perfekt, vi ska resa överallt, ha en perfekt familj, ett bra jobb, ett underbart hus, vara fulla med kunskap osv osv osv.

Förr i tiden var det inte alls likadant, dels fanns det väl inte lika mycket möjligheter men sen hade man också mer acceptens för livets upp och ner. Tänkte typ "det är Gud som prövar mig" eller "I nästa liv kommer det bli bättre".
I dagens samhälle har vi ju nästan helt tappat tron, och jag vill inte förespråka religion men jag tror att en liten dos av det (tro) faktiskt kan göra gott!
Som det är nu springer vi ju mest omkring i våra ekorrhjul, mer eller mindre, besatta av att fullända våra i-lands-liv, kosta vad det kosta vill!

Okej det där kanske man inte behöver ta bokstavligt, men lite så är det väl ändå?



Jag kommer hela tiden tillbaka till "Jag vill göra någonting som känns meningsfullt".
Samtidigt som jag vill resa jorden runt (dock inte själv), vara nära de jag tycker om, ha en härlig vardag som jag har nu...

Nä, ska vi säga som min mamma försökt pränta in i huvudet på mig de senaste åren:

IS I MAGEN

Jomensåatte det var ju lätt som en plätt att ha det.

NOOOT!


Jag kan också bli väldigt ledsen när jag tänker på hur bra vi har det i Sverige idag, och på hur mycket vi ändå klagar och gnäller på allt. Tänk bara på hur våra mor- och farföräldrar hade det. För inte ens hundra år sedan. Alla som levt före oss slitit, kämpat och jobbat för att bygga det samhälle vi har idag. Visst är det tokigt med pepparkaksgubbar, SJ och anden i glaset. Men jag tror att våra förfäder skulle skämmas ögonen ur sig om de såg hur vi håller på...

Förresten var jag ute och joggade efter jobbet idag!
INTE sugen, ville INTE ge mig ut men gjorde det ÄNDÅ! Heja mig! 20 + 10 min!

En till fin bild från helgen!

1 kommentar: