fredag 19 oktober 2012

Psykträning aka Intervallträning

Jag har många gånger svårt att förstå hur folk inte kan lääängta efter att få gå till gymmet och slita upp någonting tungt från golvet! Det är ju det bästa som finns! Kanske inte just i exakt den sekunden när kroppen trasas sönder men i alla fall sekunden efter!

Men när det är dags för intervallträning så ändras min kärleksfulla inställning till träning. Förhandlingen börjar så snart som jag har tid att börja fundera på det. Hur många? Hur långa? Hur mycket vila?

En sån här fin hade jag när jag var liten, valde den som premie när jag sålt Julsaker från WWF. Men vem väljer ett tidtagarur? Som att en 8-åring har så mycket grejer att klocka?! Wierdo!
Igår hade jag verkligen inte alls tid, jag känner mig stressad för flytten och allt jag borde/ska/tror att jag ska hinna innan det är dags (IMORGON). Men samtidigt så vet jag att om det är någonting som kan få mig att stressa av så är det träning, därför förhandlade jag mig till ett pass med tabata-upplägg. Mm, ni känner hur det blev mysigt nu va?!

20 sek hårt arbete, 10 sek vila. Repeat.

Jag vet inte hur många gånger det är tänkt att man ska göra detta, men på Crossfitträningen i tisdags körde vi 4x4x2 = 32 st (snillen spekulerar) vilket är 16 minuter. 16 minuter är inte lång tid. Så jag bestämde mig för det.

Efter fyra minuter (dvs 8 intervaller) började nästa förhandling.
Är 16 minuter verkligen hälsosamt? Nödvändigt? Jag kommer dööö!
Men när man kör Tabata-Intervaller hinner man inte tänka så noga för vilan än väldigt kort. Tillslut bestämde jag mig för att tänka på något annat, typ mitt happy-place (vart nu det är) och bara kötta.

Vilket jag gjorde.

Hade sååå ont i röva efteråt! Satt på en sån där liggande motionscykel, inte ultimat men vill inte springa och cyklarna på det gymmet där jag var har sadlar lika stora som Gotland och det tycker min rumpa är oskönt. Liten, hård racersadel tack!

Så. Mycket nöjd med det faktiskt. Så jäkla mycket psykiskt när man ska göra sina intervaller, dock tycker jag att det är lättare om man är utomhus och springer uppför. Då kommer man iaf någonstans!

FREDAG idag!
Höres! :-*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar