lördag 29 september 2012

In moments of doubt...

Tog en "morgonpromenad", vaknade 11.30 så det blev ju snarare en lunchpromenad... Dagsformen är förkyld, inte dunder men inte heller frisk. Så kan det gå!

Har nu i två veckors tid knappt tränat och ätit mat som jag inte mår bra av i mängder som inte känns behagliga. Känner igen detta mycket väl, och även mina tankegångar kring det.

- Okej, kanske lika bra att köra en detox på 10 dagar. Hur mycket ska man ta bort? Alla kolhydrater? Allt kött? Kanske 10 dagar veggie? Men vad äter en vegan? Det enklaste kanske är att bara köra JS-dieten i 10 dagar. Det är enkelt och man vet vad man får. Jag har allting hemma och behöver inte tänka.

4 km senare inser jag att jag verkligen inte vill leva på jordnötssmör och proteinshakes i tio dagar. Jag älskar mat. Mitt mål är inte att gå ner x kg i vikt - jag vill ju bara komma tillbaka i mina rutiner som jag mår bra av!

Min stora utmaning är att inte fastna i svart/vitt, allt/inget.

Så jag gick hem, åt en god lunch med kyckling, broccoli och massa mumsig sallad.
Blev både mätt och lycklig!


Det är så himla lätt att planera hur man ska göra si och så, sätta upp höga mål och köra så det ryker när motivationen sprutar ur öronen. Men det är sen när motivationen sinar, målet känns oväsentligt och vi står där och tvivlar
Varför gör jag det här? Jag bryr mig nog egentligen inte... Och vad gör det väl för skillnad, jag skiter i allt. Varför satte jag ens upp det där dumma målet?

Det är som våra val verkligen är betydelsefulla, för det är då en ändring av ett beteende är som viktigast!

Om du istället för att handla godisbiten/chipspåsen/cheeseburgaren/glasspaketet (vad du nu än har för last som du egentligen vill bli av med), "för det är ju ändå fredag", "för jag har förtjänat det" [valfri dålig bortförklaring här]:
VÅGA VÄLJ ANNORLUNDA! Köp en ramlösa eller en ask med vindruvor.
Det här gäller ju även andra dåliga vanor som mår bäst av att brytas. Jag har t.ex. en förkärlek till planering. Planerar mat och träning en månad framöver, "nu j-vlar" liksom.. 
För mig skulle det vara hälsosamt att sluta planera och istället GÖRA! Leva nu istället för imorgon.

Gör det en gång och se vad som händer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar